.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کدام وزیران رأی اعتماد می‌گیرند

این​بار کابینه در سه مرحله معرفی شد. نخست شش وزیر در 25 مرداد از سوی رئیس‌جمهور، بعد 12 وزیر دیگر را یک مشاور در دولت و سه وزیر پایانی به آخرین مرحله از معرفی کابینه موکول شد.

به گزارش خبرآنلاین ، باوجود انتظار هیأت‌رئیسه مجلس برای معرفی وزرای کابینه دهم تا آخر وقت اداری دیروز، محمود احمدی‌نژاد آنچنان‌که گفته بود از تمامی وقت قانونی خود استفاده کرد و آخرین زمان قانونی خود را آخر وقت دیروز تصور کرد. به این ترتیب فهرست اسامی وزرا به جای آنکه حداکثر تا ساعت 16:30 از پاستور به بهارستان فرستاده شود، تا ساعت 21 هم باز به مجلس نرسید.

همین تعلل دولت در معرفی به موقع وزرایش بود که ایرج ندیمی مشاور معاون پارلمانی رئیس‌جمهور را بر آن داشت تا اسامی 18 نفر از وزرا را اعلام کرده و بگوید که هنوز احمدی‌نژاد درباره وزرای بازرگانی، دفاع و دادگستری به نتیجه قطعی نرسیده است.

به این ترتیب این​بار کابینه در سه مرحله معرفی شد. نخست شش وزیر در 25 مرداد از سوی رئیس‌جمهور در خبر ساعت 14 تلویزیون معرفی شدند، بعد 12 وزیر دیگر را یک مشاور در دولت، در گفت وگو با سایت‌های خبری به این جمع افزود و معرفی سه وزیر پایانی به آخرین مرحله از معرفی کابینه موکول شد. مرحله‌ای که بار آن را مسعودپور معاون پارلمانی نهاد ریاست جمهوری بر دوش کشیدو از قطعی شدن انتخاب بختیاری برای وزرات دادگستری، وحیدی برای وزارت دفاع و غضنفری برای وزارت بازرگانی خبر داد.

همین شیوه معرفی وزرا به مجلس بود که اعتراض اغلب نمایندگان حتی محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس را برانگیخت تا بگوید که «معرفی وزرا از طریق رسانه‌ها قبل از معرفی رسمی به مجلس، طبیعی و نرمال نبود».
او که مشاوره رئیس‌جمهور در انتخاب اعضای کابینه با مجلس را غیر سیستماتیک می‌خواند، از عدم مشورت با هیأت‌رئیسه خبر داد و گفت: تنها به شکل انفرادی با برخی از نمایندگان رایزنی‌هایی شده است.
البته علی‌رغم این انتقادها، غلامعلی حدادعادل رئیس پیشین مجلس اعلام کرد که در مجلس اراده‌ای برای انتقام‌جویی از رئیس‌جمهور وجود ندارد.

محمود احمدی‌نژاد بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس تا دیروز فرصت داشت که وزرایش را به مجلس معرفی کند اما او تا آخرین ساعات دیشب این کار را نکرد و پیش از ارسال فهرست اسامی وزرایش به مجلس، آنها را به ساختمان ریاست جمهوری فراخواند تا شاید همچون دور گذشته میثاق نامه‌ای را با آنها امضا کند و از همین ابتدای کار دولت بگوید که هر که با او در افتد...! در برآوردهای اولیه روزنامه «خبر» از وزرای معرفی شده دولت، چنین به نظر می‌رسد که منوچهر متکی و شمس‌الدین حسینی بیش از دیگران در کسب حداکثر آرا موفق خواهند بود و اکثر نمایندگان با معرفی دوباره آنها به مجلس موافق هستند. اما در مقابل وزرایی همچون فاطمه آجرلو، مصطفی نجار، محمد علی آبادی و مسعود میرکاظمی از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستند و احتمال عدم ارائه رأی‌اعتماد به آنها وجود دارد. البته جنس مخالفت نمایندگان با آنها متفاوت است. کما اینکه آنها بی‌تجربگی آجرلو و عدم هیچگونه سابقه اجرایی در گذشته را مهمترین نقطه ضعف وی می‌دانند و برخی از نمایندگان احتمال ارائه رأی‌اعتماد به او را بعید می‌دانند. اما مخالفت با معرفی نجار به دلیل سوابق او نیست، بلکه به دلیل جابجایی مبهم او از وزارت دفاع به وزارت کشور است که نمایندگان از این اقدام رئیس‌جمهور متعجب شده و علت آن را نمی‌دانند.

این در حالی است که قاطبه آنها می‌گویند که اگر نجار باز هم به عنوان وزیر دفاع به مجلس معرفی می‌شد می‌توانست رأی‌اعتماد لازم رادریافت کند اما حضور یک نظامی در رأس وزارت کشور سبب شده که برخی نمایندگان همچون جواد آرین‌منش و حسین ابراهیمی ارائه رأی‌اعتماد به او را بعید بدانند.مسعود میرکاظمی هم به دلیل مشابهی همچون نجار از نظر نمایندگان چندان مقبول نیست. چون او هم از وزارت بازرگانی راهی وزارت نفت شده.
در حالی​که نمایندگان چندان دل خوشی از وزارت وی در وزارت بازرگانی نداشته و متقابلاً کار نوذری در وزارت نفت را نیز مثبت می‌دیدند. از این رو ترجیحشان این بود که بار دیگر نوذری در این وزارت نفت ابقا شود نه اینکه میرکاظمی که تا مرز استیضاح در آخرین روزهای کاری مجلس هفتم رفت در رأس وزارتخانه پولساز کشور قرار بگیرد.

عدم محبوبیت محمد علی آبادی در رأس وزارت نیرو نیز بیش از آنکه متوجه عدم تجربه و تخصص مرتبط وی باشد، به دلیل عملکرد منفی وی در سازمان تربیت بدنی است. چه آنکه نمایندگان با احترام از بی‌تجربگی وی می‌گویند اما برخی از آنها همچون موسی قربانی نمی‌تواند تعجب خود را فروبخورد و به مطایبه هم که شده می‌گوید، «یا حضرت عباس!»

وزرای معرفی شده آموزش‌و‌پرورش، ارتباطات و کشاورزی، ناشناخته‌ترین وزرای دولت را تشکیل می‌دهند. سوسن کشاورز ناشناخته‌ترین آنهاست که ولی اسماعیلی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعتراف کرد حتی تا به حال نام او را نشنیده و دیگر نمایندگان نیز از ناشناخته بودن آن سخن می‌گفتند. نگاه نمایندگان به وزرای ارتباطات و تعاون نیز بیش از آنکه متوجه شخص وزیر باشد، متوجه خود این وزارتخانه هاست. چرا که اگرچه تقی‌پور برای نمایندگان ناشناخته است اما چون وزارت ارتباطات از وزارتخانه‌های حساسی نیست، نمایندگان احتمال رأی‌آوری وی را بالا می‌دانند. همچنین نگاه نسبتاً مثبت نمایندگان به محمد عباسی بیش از آنکه به دلیل توفیق وی در وزارت تعاون باشد به سبب آن چیزی است که نمایندگان «بی‌خاصیت بودن» این وزارتخانه می‌نامند. در این جدول نظرات 15 نفر از نمایندگان مجلس را درباره کابینه دهم بخوانید.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.253 seconds.